tisdag 14 december 2010

PEPPARKAKSCUPCAKES




Pepparkakscupcakes passar jättebra att bjuda på nu i jultider, tycker jag. Jag hittade receptet någonstans på nätet, minns jag inte var. Men här kommer det ifall någon blir sugen på att baka dem:

Pepparkakscupcakes

200 g smör
4 dl socker
4 ägg
3 dl gräddfil
3 msk pepparkakskrydda
2 tsk bikarbonat
6 dl vetemjöl

Glasyr:
125 g Philadelphiaost
50 g rumsvarmt smör
2 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 dl frysta lingon

Sätt ugnen på 200 grader.
Rör smör och socker pösigt. Vispa ner äggen ett i taget. Tillsätt gräddfilen.
Blanda kryddor, bikarbonat och mjöl. Tillsätt blandningen och rör till en jämn smet.
Placera muffinsformar på en plåt eller i en muffinsplåt. Fördela smeten i formarna och grädda mitt i ugnen ca 15 min. Låt svalna.
Vispa under tiden samman ingredienserna till glasyren. Bred eller spritsa den över de kalla muffisarna. Ställ i kyl. Strö över de frysta lingonen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar